#Manualul unic trece, #Educatia ramane ?




EDUCAȚIA ÎN RECONSTRUCȚIE ?

SAGA MANUALULUI UNIC

S-a iscat o altă mare polemică: cea a manualului unic și a sumbrei premoniții de faliment pentru destule edituri.

Ministrul educației, Liviu Pop & al său proiect de act normativ - despre ce e vorba: se dorește stabilirea Editurii Didactice și Pedagogice drept unic "emitent" de știință școlară... Stupoare !! toată floarea editorimii românești a sărit ca arsă, condamnând actul ca întoarcere la comunism. De parcă exclusiv eliminarea manualelor alternative ne-ar transporta direct în '89... (nicio grijă, de asta se ocupă deja guvernul Tudose prin alte mijloace...).

Evident, noțiunea de manual alternativ e deja per se una încântătoare & contrară oricărei idei de centralizare, însă generația mea - cea care a intrat la școală în 1992 - a fost una din primele care s-a confruntat cu balamucul manualelor alternative, adesea atât de atrăgătoare estetic, însă la capitol didactic, atât de "subțirele". Pentru bacul din 2004, și eu am studiat geografia fizică de pe un manual de clasa a XII-lea, din anii '90 ! De ce ? Pentru că în acea ediție "expirată" informația era clară, concisă și bine structurată, nu ca în broșurelele contemporane, unde existau tot felul de referințe externe, chestiuni foarte interesante, de altfel, însă cu un preponderent caracter de cultură generală, ceea ce nu ajută în momentul în care te confrunți cu un examen. Sursele de informare sunt determinate așadar nu numai de programa ori materia necesară trecerii unui examen, dar și de preferințele & adesea prețioasele recomandări ale profesorului.

Nu e suficientă doar simpla existență a 10 manuale pentru o materie & un singur an școlar; dacă aceste publicații nu conțin ceea ce interesează, ele servesc doar de "umplutură" pe rafturile librăriilor, ori ca obiect de business pentru profesori în cârdășie cu unele edituri... este exact ca business-ul cu medicamentele & “primele” (ori “plățile informale”) pe care doctorii le primesc dacă le recomandă pacienților o anumită marcă... (cel puțin în SUA ori Germania, afacerea cu antidepresivele de care 30% din pacienți nici măcar nu are nevoie, prosperă neîncetat).
Cam așa și la noi cu febra manualelor alternative... ai de unde alege, însă dacă analizezi bine oferta, vezi ca nici 3 din cele 10 nu conțin necesarul de informație - de structură nici nu mai vorbesc.

Un manual trebuie să aibă în vedere faptul că elevul are nevoie de cunoștințe de bază, de care să se poată folosi o viață întreagă, de o  cultură generală (de care promoția mea, cel puțin, a avut parte, nu în ultimul rând grație unor profesori), dar acel elev se va pregăti și pentru un examen - la sfârșitul oricărui ciclu școlar. Prin urmare, prea multe divagații literare (și aici mă refer la manualul de limba română de clasa a IX-a de prin anul 2000, Editura Humanitas), nu prea își au rostul atât timp cât nu se oferă și propuneri de analiză & structurare a acestei analize... ceea ce e asigurat în cel mai bun caz de profesor. trebuie să se aibă în vedere că nu toți elevii dispun de "condei", interes literar, răbdare și cunoștințe temeinice din gimnaziu ori școala primară...

În concluzie, cunoscând practicele "produse" din anii '90 ale Editurii Didactice și Pedagogice, de pe care am învățat cu succes până în anul 1999-2000 (și care, în cel mai rău caz, dădeau dovadă de o lipsă de creativitate), nu mi se pare rea ideea de a avea un manual "național", corespunzând 100% programei oficiale & dispunând de informația adiacentă înțelegerii unei materii.
Iar dacă ideea de "manual unic" sperie într-o astfel de măsură învățământul indigen, care se și vede catapultat în anii '90, (când totuși existau unele alternative - fiecare profesor având undă verde la recomandări, materiale extra, culegeri, etc.), s-ar mai putea permite alte încă maxim 3 (pe materie/an/profil - teoretic ori profesional), să zicem, cu condiția ca acestea să fie conforme standardelor programei, să completeze și să îmbogățească spectrul educațional.
Clar, multe edituri vor da colțul, poate, însă consider că 1 programă stabilă, 1 sursă temeinică de informație & 1 profesor ce te învață să raționezi & să triezi informația valorează mai mult decât 50 de manuale alternative.

Comments

Popular posts from this blog

Die #Welt und das #Virus : die #coronazeiten in #europa

Traveling to #cyprus & #larnaca

#cipru #nicosia #lefkosia & #lefkoșa